Blog chmura tagów
Góry z dzieckiem - Zakopane w Listopadzie 4
Góry z dzieckiem - Zakopane w Listopadzie

Zakopane z dziećmi jesienią.

chlopiec wygladajacy przez okno

Polskie góry są przepiękne. Bez względu na porę roku. Gdy byłam mała rodzice zabierali mnie i brata w góry praktycznie co roku. Mimo, że niektóre z tych wyjazdów bywały nieprzyjemne np. brodzenie w zimowe ferie w śniegu po pas i codzienne suszenie ubrań i butów to dziś wspominam ten czas z rozrzewnieniem.

Pierwszą wyprawę do Zakopanego odbyliśmy jak Andrzej miał 3 miesiące. I tak od tamtej pory sobie co jakiś czas odwiedzamy ten zakątek Polski…… tym razem pokażę Wam listopadowe Tatry.

Jakie szlaki w Tatrach wybrać z dziećmi i/lub z wózkiem?

Ta kwestia jest dość dyskusyjna i w dużej mierze zależy od Waszych warunków (jaki macie wózek, czy macie siłę na nosidło, czy jest z wami więcej dzieci i w jakim są wieku, jaką macie kondycję , jaka jest pogoda) i możliwości fizycznych Waszych dzieci.

Nasze wypady do Zakopanego zazwyczaj trwają kilka dni - mniej więcej 4-5 dni. Zatem nie mamy zbyt wiele czasu na szaleństwa i rozruszanie się – musimy jak najlepiej wykorzystać tak krótki pobyt. Obecnie z racji uczęszczania do szkoły naszej starszej córki pewnie jesienią nie uda nam się już robić wypadów na 5 dni, chyba, że będą jakieś przerwy w szkole. Zazwyczaj obieramy szlaki w dolinach: Kościeliska, Chochołowka, szlak pod reglami oraz Morskie Oko. To taki standard, do zrobienia nawet przez osoby ze słabszą kondycją oraz przez małe dzieci (3-4 lata). Czasem jak jest czas to wjeżdżamy na Gubałówkę gdzie spacerujemy i podziwiamy piękną panoramę Zakopanego.

Oczywiste walory odwiedzenia gór poza sezonem widać już gołym okiem. Na szlakach pusto. Im zimniej tym lepiej. Zdarzają się jacyś pojedynczy turyści, ale zasadniczo nie musimy się z nikim dzielić przepiękną otaczającą nas naturą. Dodatkowym atutem są niższe ceny, co przy 4 osobowej rodzinie też nie pozostaje bez znaczenia :).

chlopiec w gorachchlopiec i tata w gorachgubalowka jesienia

Jak się przygotować na wyjazd w góry z dziećmi jesienią?

Dobre przygotowanie do takiego wyjazdu jest niezwykle ważne. Nawet jeśli miałby to być wyjazd jedynie na weekend. Ponieważ staramy się regularnie wyjeżdżać w góry, minęło sporo czasu zanim nauczyliśmy się jak dobrze się przygotowywać do takich wypadów. Odpowiednie ubranie to absolutna podstawa. Zarówno dla Was jak i dla dzieci. Buty muszą być wygodne i najlepiej nie przemakalne, kurtki ciepłe, czapki i szaliki szczelne i oczywiście rękawiczki. Najlepiej ubierać się na cebulkę, pogoda w górach jest szalenie zmienna - raz zimno, zaraz znów błyśnie słońce i się grzejemy - dobrze mieć możliwość zrzucenia z siebie jednej warstwy lub dorzucenia dodatkowej. Z doświadczenia wiem ,że na butach nie należy oszczędzać - zdarzyło się nam , że buty po pierwszym dniu chodzenia się rozkleiły i musieliśmy kupić kolejne.

Nie można zapomnieć o jakiejś przekąsce oraz termosie z ciepłą herbatą lub mlekiem dla malucha.

dzieci i mama w gorachlepienie balwanatata lepi z synkiem balwanatata z dziecmi na spacerzegóry jesieniaspiący chłopczyk

Morskie Oko.

To zdecydowanie najłatwiejsza trasa dla rodzin z wózkami. Kilkuletnie dzieci spokojnie też dadzą radę dojść do celu o własnych siłach. W ubiegłym roku nasz 3,5 letni synek przeszedł samodzielnie (tj. bez wózka) całą trasę przy -9 stopniach Celsjusza. Ważne jest to do czego dziecko jest przyzwyczajone oraz jaką zastosuje się motywację :).

Jednak wracając do wyjazdu jesienią i odpowiedniego przygotowania- opisywany przeze mnie tutaj wyjazd okazał się właśnie tym, do którego nie byliśmy przygotowani w 100%. Od samego rana padało. Ponieważ przyjechaliśmy zaledwie na kilka dni, nie chcieliśmy tracić dnia z racji niekorzystnej pogody, więc kupiliśmy znane wszystkim foliowe worko- peleryny i ruszyliśmy. Widoki po drodze były przepiękne, góry spowite mgłą, do tego jesienne kolory - no cud! Jednak trasa była długa a deszcz siąpił nie przerwanie. Wszyscy przemoczyliśmy budy i spodnie – mimo posiadanych   worków- peleryn. Buty córki , o czym wcześniej wspomniałam, praktycznie się rozleciały podczas tej wędrówki. Zatem powtarzam – dobre buty to podstawa!

w drodze na morskie okotata i dzieci w drodze na morskie okodroga na morskie okow drodze na morkie oko

W chodzeniu po górach z dziećmi na pewno trzeba się wykazać nie lada cierpliwością oraz kreatywnością. Z nas dwojga ten dar niewątpliwie posiada mój mąż (g woli ścisłości konkubent) i to dzięki niemu udaje nam się realizować długie spacery czy trasy górskie, które są atrakcyjne zarówno dla nas jak i dla dzieci mimo niejednokrotnie braku korzystnych warunków pogodowych.

para na szlaku gorskim

Komentarze do wpisu (4)

26 listopada 2018

Góry zawsze są piękne :)

Cztery dni to idealny czas, żeby pozwiedzać, poszaleć i poczuć górski klimat Zakopanego. Dzieciaki i tak będą zachwycone, niezależnie od tego, na jak długo się wyjeżdża - ważne, żeby spędzać czas z rodziną i oderwać się od szarej rzeczywistości. Górska atmosfera zawsze temu sprzyja.

Góry są piękne o każdej porze roku :) Też jestem zdania, że dobre obuwie to podstawa na wędrówki :) Piękne zdjęcia.

26 listopada 2018

haha! ależ padł! Najlepiej się śpi po takim spacerze :)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu