Blog chmura tagów
Edukacja alternatywna - szkoły waldorfskie 0
Edukacja alternatywna - szkoły waldorfskie

Alternatywnych form edukacji jest wiele. Jedną z nich jest pedagogika metodą waldorfską.

Historia szkoły waldorfskiej.

Pierwsza szkoła waldorfska powstała dokładnie 100 lat temu tj. w 1919 roku. Twórcą szkoły waldorfskiej był austriacki filozof i mistyk - Rudolf Steiner. Pierwsza szkoła powstała przy fabryce cygar "Waldorf-Astoria" i była stworzona dla dzieci robotników, którzy pracowali w ów fabryce. 

Co charakteryzuje pedagogikę waldorfską?

W wielkim skrócie można powiedzieć, że szkoła waldorfska charakteryzuje się:

  • brak ocen
  • brak podręczników
  • edukacja zintegrowana

Edukacja waldorfska jest bliżej wspierania rozwoju dziecka niż jego wychowaniem. Zadaniem nauczycieli jest stworzenie jak najlepszych warunków do rozwoju dziecka. Warunki te są indywidualne dla każdego dziecka, każde dziecko bowiem jest inne i ma inne potrzeby. Podstawą jest zrozumienie myślenia dziecka i dostosowanie do niego dalszego postępowania. Nauczyciel uczy dzieci większości przedmiotów nie tylko przez pierwsze 3 lata ale w czasie trwania całej edukacji szkolnej. Wyjątkiem są przedmioty specjalistyczne, do których nauczania nauczyciel- opiekun klasy nie ma kompetencji np. język obcy. Edukacja waldorfska charakteryzuje się podziałem nauki na tzw. epoki. Są to cykle w których dzieci poznają dany przedmiot i polega to na tym, że np. przed dwa miesiące dzieci uczą się tylko matematyki, przez kolejne dwa języka polskiego itp. Pozwala to na zagłębienie się w dany przedmiot i omówienie go i poznanie z wielu perspektyw.

Brak ocen oraz brak podręczników - jak to działa w edukacji waldorfskiej?

Edukacja waldorfska zakłada bardzo indywidualne podejście do każdego z uczniów, dotyczy to również obszaru dokonywania oceny na temat postępów w nauce. Brak tradycyjnych ocen ma na celu wzmocnienie wewnętrznej motywacji do nauki. Brak ocen jest bardzo charakterystycznym elementem w pedagogice Steinera, która jest nastawiona przede wszystkim na współpracę a nie rywalizację. 

Nauczyciele w szkołach waldorfskich nie korzystają również z podręczników. Sami tworzą program nauczania w oparciu o wiedzę na temat rozwoju dzieci. Podstawa do dobrze dopracowanego programu nauczania jest wnikliwa obserwacja dzieci oraz budowana od początku szkoły więź pomiędzy nauczycielem a grupą uczniów.

Sam proces nauki bazuje na naturalnej potrzebie dzieci do naśladowania a nie nauce przez nakazy lub zakazy. Zatem nauczyciel jest wzorem od którego dziecko może przejąć wartości oraz umiejętności. Nauczyciel jest dla dzieci autorytetem (co niestety dziś w szkole tradycyjnej jest rzadko spotykane). Dzieci chłona od niego nie tylko wiedzę, ale uczą się sposobu wyrażania własnych myśli i potrzeb. Nauczyciel w modelu waldorfskim ma bliską więź z uczniami i jest ich swojego rodzaju przewodnikiem. Naturalnym elementem wychowania dzieci jest również swego rodzaju rytm, który w edukacji waldorfskiej również znalazł swoje miejsce. Rytm i powtarzalność siłą rzeczy w umiarkowanym klimacie znajdą swoje odbicie z racji na pory roku, świętą itp. W mniejszej skali będzie to np. zakańczanie każdego dnia jakąś konkretna czynnością. Rytm i powtarzalność dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa i stabilności.

Czego jeszcze uczy szkoła waldorfska?

Poza przedmiotami obecnymi również w planie lekcji państwowej szkoły podstawowej, szkoła waldorfska rozwija także mocno obszary artystyczne, dzieci uczą się gry na instrumentach, sztuk wizualnych, teatru, gawędziarstwa czy rzemiosła. Nauka mocno stawia na rozwój kreatywności i koncentruje się na sztuce. Ale nie tylko. Bardzo ważnym elementem edukacji waldorfskiej jest nauka oraz przekazywanie dzieciom wartości takich jak: niezależność, empatia, odpowiedzialność czy szacunek. 

Dość ważnym elementem nauki jest również praktyczny aspekt nauczania. Na wczesnym etapie nauki dzieci uczą się gotowania, uprawiania ogródka czy sprzątania. 

Kolejną dość istotną cechą charakterystyczną występującą w tym modelu pedagogicznym jest bliskość natury oraz szacunek do przyrody i umiejętność korzystania z niej w sposób odpowiedzialny.

Lista Szkół Waldorfskich w Polsce.

Są to szkoły, które otrzymały prawo do noszenia nazwy "szkoła waldorfska" i należą do Międzynarodowego Stowarzyszenia Pedagogiki Waldorfskiej (IAO) w stuttgarcie.

1. Waldorfska Szkoła Podstawowa im. Cypriana Kamila Norwida
  ul. Pocztowa 22, 43-309 Bielsko-Biała
  tel./fax  33 810 13 93
  e-mail: szkola@szkola-waldorfska.bielsko.pl
  www.szkola.bielsko.pl

2. Waldorfska Szkoła Podstawowa  im. Janusza Korczaka
  ul. Kazimierza Wielkiego 33, 30-074 Kraków
  tel. 606 398 002
  e-mail: sekretariat@waldorfskaszkola.pl
  www.waldorfskaszkola.pl

3. Waldorfska Szkoła Podstawowa nr 71
  ul. Wolność 2A, 01-018 Warszawa
  tel./fax 022 631 54 78
  e-mail: szkola@waldorfska.edu.pl
  www.waldorfska.edu.pl 

4. Społeczna Waldorfska Szkoła Podstawowa
ul. Łozowa 77, 61-448 Poznań
tel. 509 917 373
e-mail: szkola@waldorfska.org
www.waldorfska.org

5. Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Augusta Cieszkowskiego
ul. Halna 20, 04-961 Warszawa

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl