Hervé Tullet
Kim jest Hervé Tullet? Otóż jest to znany francuski artysta, performer, ilustrator oraz pisarz. Może pochwalić się w swoim pisarskim dorobku 80 tytułami książek dla dzieci, z których jedna zyskała miano bestselera i sprzedała się w kilku milionowym nakładzie egzemplarzy, chodzi o książeczkę „Naciśnij mnie” (ciekawostką jest fakt, że ta pozycja utrzymywała się na prestiżowej liście książeczek obrazkowych dla dzieci „The New York Times Best Seller list” przez ponad 4 lata!
Dla Tulleta najważniejsza jest wyobraźnia – i to właśnie dzięki temu jego książki i gry sa wyjątkowe i godne uwagi.
Rysogra!
Zacznijmy od Rysogry!
Wg opisu na opakowaniu gra przeznaczona jest dla graczy w wieku od 3 do 103 lat i tutaj całkowicie się zgadzam. To gra dla każdego – dla każdego kto ma choć troszkę wyobraźni i odrobinkę zacięcia artystycznego (choć nie koniecznie jestem przekonana, że każdy 3 latek sobie poradzi, więc raczej dla pewności obstawiłabym dolną granicę wieku na 4+).
Mówiąc o opakowaniu nie można pominąć faktu, że jest naprawdę porządnie wykonane z grubego powlekanego kartonu i wytrzyma wieeeeeeeeeelokrotne otwieranie. Przyznam, że opakowanie jest dla mnie również ważne ponieważ często gramy w gry i bardzo nie lubię gdy muszę po kilku użyciach sklejać pudełka, bo niecierpliwe małe rączki nie są zbyt ostrożne i delikatne gdy wiedzą ,że już za chwileczkę, już za momencik będą grały 😊.
Oprócz jakości opakowania jego rozmiar jest również ogromnym plusem – jest bardzo poręczny – wymiary pudełka to jedynie 21 x 11 x 3.5 cm co sprawia, że nie tylko do plecaka ale i do przeciętnej maminej torebki bez większego problemu się zmieści. Dzięki temu można ją z powodzeniem zabierać ze sobą wszędzie, i wcale nie mam na myśli wyjazdów ale np. wyjście do restauracji lub lekarza. Wystarczy wziąć ze sobą jeszcze kilka kartek i kredek ( w większości lokali gastronomicznych i przychodni kartki i kredki są dostępne, a oferowane kolorowanki szybko się nudzą).
Co znajdziemy w pudełku:
- instrukcja
- 66 dużych kart – 2 rodzaje (karty z kropkami na rewersie mówią co trzeba narysować a z paskami w jaki sposób)
- 6 szablonów
- dużą kostkę
Wszystkie elementy są naprawdę dobrze wykonane – estetyczne i wytrzymałe.
Ilość graczy.
Zarówno ilość graczy jak ich wiek jest dosłownie dobrowolna – jeżeli tylko jesteś w stanie utrzymać kredkę w ręku i dość sprawnie się nią posługiwać gra jest dla Ciebie, a ilość graczy zależy od ilości dostępnych kredek i kartek papieru 😊.
Zasady Rysogry!
Instrukcja nie narzuca twardych zasad gier (i to jest prawdziwy sztos!) a tylko podpowiada jak najlepiej wykorzystać możliwości gry.
Mojej córce (7 lat) podoba się sposób chyba najprostszy – rozkłada karty na dwóch kupkach (są 2 rodzaje zatem stosiki są tylko dwa). Losuje po jednej karcie z każdego stosika, potem rzut kostką decyduje jakiego koloru kredki będzie używała i ile elementów rysowała. W ten sposób otrzymuje zadanie np. narysowania 1 żółtego (1 żółtka kropka na kostce) ludzika (pierwsza karta) z prawej strony (druga karta) kartki. Taką wersję stosuje zarówno gdy gra sama lub gdy gra z kimś – wtedy wszyscy gracze rysują to samo i potem porównują to jak zinterpretowali zadania z kart.
Załączona do gry instrukcja opisuje dwa warianty gry.
Wariant I
Pierwszy gracz losuje po jednej karcie w kropeczki i jednej w paseczki. Na przygotowanej kartce rysuje zadanie podane na kartach – np. malutki dom.
Jeżeli na jednej z kart pojawi się symbol kostki (w sumie są takie 4 karty) należy przeczytać pytanie/zadanie z tej karty - ile razy?/wylosuj kolor/ 2 x wylosuj szablon, rzucić kolorową kością i wykonać.
Po kolei każdy z graczy postępuje tak samo. To gracz decyduje kiedy gra się dla niego kończy – gdy stwierdzi że dzieło jest kompletne lub nie ma więcej miejsca na kartce mówi – „Mój rysunek jest gotowy” lub inne hasło wymyślone przez wszystkich. Pozostali gracze mogą w tym samym czasie skończyć lub kontynuować pracę.
Wariant II
Wszystkie karty tasuje się i układa w 1 stosik. Gracz rzuca kostka i odwraca tyle kart ile oczek wypadło na karcie – wykonuje zadania podane na kartach. Gdy skończy kolejny gracz robi dokładnie to samo.
W tym wariancie również zakończenie decyzja o zakończeniu gry należy do każdego gracza indywidualnie.
Zalety Rysogry!
Każda gra edukacyjna ma zbawienny wpływ na rozwój małych głów – ale nie tylko małych, kreatywność, wyobraźnia i zabawa dobrze zrobi każdemu, w każdym wieku – umysł ćwiczyć trzeba jak najczęściej by najdłużej zachować jego maksymalną sprawność.
Dzięki Rysogrze młodzi gracze rozwijają:
- wyobraźnię
- kreatywność
- umiejętność samodzielnej zabawy
- motorykę małą
Jak widzicie instrukcja swoje, a młody kreatywny użytkownik swoje 😊. Każda wersja jest fajna bo przecież główną zaleta tej gry jest budowanie kreatywności – a dzieje się to już od pierwszej chwili – na etapie ustalania zasad.
Moja córka podsumowała grę krótko – jest fajna bo daje do wykonania zadanie – że coś w jakiś określony sposób trzeba narysować – i później porównać czy każdy zrobił tak samo 😊.
Memo Labirynty.
To pozycja , wg mnie, zdecydowanie dla młodszych graczy. Jakość opakowania jest identyczna jak w przypadku Rysogry!, nawet ma taką sama kolorystykę a wymiar jeszcze bardziej komaktowy bo jedynie 15 x 11 x 4.5 cm.
Zanim otworzy się pudełko już ma się 2 mega zalety – pierwsza to niewielkie wymiary pudełka, zatem zabrać ją można ze sobą wszędzie a druga? – otóż to nie jedna gra a dwie 😊 Jak sam tytuł gry wskazuje – jedna gra to memo czyli tzw memory, a druga to labirynty. Ale po kolei.
Co znajdziemy w pudełku:
- 44 duże dwustronne karty – jedna strona kolorowa druga czarno biała
Gra nr 1 – Labirynty
Tu nie wiele należy tłumaczyć – kolorowe karty układane jedna obok drugiej tworzą labirynty/drogi , gdy odwróci się karty na drugą stronę labirynty będą czarno białe.
Gra nr 2 – Memo (Memory)
Kolorowe strony kart stanowią 22 pary identycznych rysunków. Wystarczy je dokładnie potasować i rozłożyć w równych rzędach czarno-białą stroną do góry. Każdy z graczy po kolei odkrywa po 2 karty szukając identycznych par. Wygrywa ten kto zbierze więcej par.
Fantastyczne ćwiczenie pamięci.
Gra przeznaczona jest dla graczy 3+ ale myślę że dla tych najmniejszych można zmniejszyć ilość par a z czasem sukcesywnie ją zwiększać.
Jedno pudełko – dwie gry, mały rozmiar, minimalistyczne kolory, porządne wykonanie, ćwiczy pamięć i kreatywność, czegóż można by chcieć więcej od gry edukacyjnej. Wszystko na plus.
Podsumowanie
To moje pierwsze spotkanie z Hervem Tulletem i jego twórczością ale jestem pewna, że nie ostatnie. Ujęła mnie pomysłowość, prostota, minimalistyczna oprawa graficzna, dobra jakość oraz brak twardych zasad.
Wyobraźnia i kreatywność górą!!!!! Gorąco polecamy!!!
Przeczytaj też: